KONSPEKT LEKCJI KOLEŻEŃSKIEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO

DLA KLASY I

Temat lekcji: Portret Harpagona jako skąpca i sknery – charakterystyka

Cele lekcji: 1. przygotowanie do charakterystyki bohatera,

2. utrwalenie wiadomości o formach komizmu,

3. kształcenie umiejętności formułowania sądów i oceny bohatera,

4. ukazanie, że pewne wady charakteru mają destrukcyjny wpływ na jednostkę,

Czynności dydaktyczne nauczyciela

  1. Sprawdzenie listy obecności.
  2. Sprawdzenie pracy domowej.
  3. Nawiązanie do tematu lekcji.

Lekcja prowadzona jest metodą dramy.

I. Uczniowie siedzą w kręgu – prowadząca czyta wolno wiersz Tadeusza Różewicza

pt. ,, Ojciec ‘’.

  1. Nauczycielka prosi, aby uczniowie zamknęli oczy i przywołali z pamięci scenkę, w której są oni i ich ojcowie, albo po prostu powiedzieli, z czym kojarzy się słowo ,, ojciec ‘’.
  2. Jaki jest ojciec z komedii Moliera?

Przypomnienie kilku scenek, w których występuje – uczniowie podają akty, sceny i wersy

  1. Uczniowie tworzą cztery grupy – każda z nich ma przedstawić jedną z powyższych scenek.
  2. Podział pracy w grupach jest następujący:

    A/ aktorzy w stop – klatce pokazują daną scenkę,

    B/ lektorzy czytają tekst,

    C/ sekretarze notują, jakie cechy charakteru ,, odgrywanych ‘’ postaci pojawiły się w danej sytuacji oraz jakie formy przybrał komizm w wybranej scence.

  3. Wspólne wypisywanie wniosków na tablicy

Jacy byli

Harpagon

Inni

bezwzględny, chciwy, egoistyczny, zawzięty, szalony, zrozpaczony

posłuszni, buntowniczy, uczuciowi, rozrzutni, chciwi, obłudni

II. ,, Skąpiec ‘’ Moliera jako rodzinny dramat obyczajowy

  1. Konflikt między ojcem a dziećmi:
  1. Zawieranie małżeństw dla pieniędzy

III. Utwór Moliera – komedia charakterów.

  1. Bohaterowie komedii jako prawdziwe portrety wzięte z życia mieszczaństwa francuskiego XVII wieku.
  1. ,, Skąpiec ‘’ jako komedia charakterów i komedia psychologiczna

Wnioski

Molier był bystrym obserwatorem rzeczywistości i za pomocą wesołych obrazów ukazywał błędy epoki, przyczyniając się w ten sposób do poprawy obyczajów. Swoje utwory kierował w przedstawicieli szlachty i arystokracji. Tytułowy bohater jest typem odwiecznym i ponadczasowym, poprzez jego osobę autor potępia wszystkich skąpców świata, ukazuje wady ludzkie odnoszące się do każdego społeczeństwa i każdej epoki.

Praca domowa

1. Harpagon w ocenie współczesnego czytelnika.

  1. Skąpiec – dramat rodzinny. Jakie jest twoje zdanie na ten temat? Uzasadnij je argumentami z komedii Moliera.

Opracowała: Beata Kucharska